ایران بهشت روی زمین

  • ۰
  • ۰



انجام پایان نامه مدیریت

شیوه دستیابى به منابع و فهرست‌بردارى از آنها

مصرف از کتاب‌شناسى‌ها


این منابع به‌وسیله مؤسسات و سازمان‌هاى دولتى و غیردولتى کتابخانه‌هاى بزرگ تهیه مى‌شود، و اطلاعاتى درخصوص مطلب ‌ها و کتاب‌هاى نوشته شده درمورد موضوع خاصى را ارائه مى‌دهد. کتاب‌شناسى‌ها روزبه‌روز تخصصى‌تر مى‌شود براى مقاطع زمانى تاریخى خاصى تهیه مى‌گردد دسترسى به منابع را تسهیل مى‌کند.

مصرف از فهرست مقالات

مؤسسات دولتى غیردولتى و کتابخانه‌ها کار به تنظیم فهرست مقالات بر اساس موضوع یا حروف الفبا یا نوع مجله یا نشریه مى‌کنند و امکان مناسبى را در اختیار محقق قرار مى‌دهند.

مصرف از نمایه‌ها


نمایه‌ها حاوى اطلاعاتى درباره کتاب‌ها و مقالات منتشر شده است که هرچند یک بار منتشر مى‌شود. نمایه‌ها کتاب‌ها و مقالات را بصورت موضوعى و به تفکیک رشته مساله علمى ویِژگزینشه تنظیم و طبقه‌بندى مى‌کنند و به محقق امکان دستیابى به تازه‌هاى علمى و انتشاراتى را مى‌دهند.

مصرف از کتابخانه

کتابخانه‌ها گنجینهٔ معارف بشرى هستند این معارف در آنها بصورتى خاموش حفاظت نگهدارى شده، مورد استفاده محققان علاقه‌مندان قرار مى‌گیرند. کتابخانه‌ها داراى برگه‌دان‌هایى است که معرف کتاب‌هاى موجود در آنها بوده، بر طبـق حروف الفبا تنظیم شده است. این کار به سه صورت موضوع، عنوان نویسنده وجود دارد محقق با داشتن یکى از این سه مورد مى‌تواند به برگه‌دان‌ها مراجعه و کتب موردنظر را جستجو نماید.

امروزه در کتابخانه‌ها از رایانه شبکه‌هاى اطلاع‌رسانى مصرف مى‌شود اطلاعات کتابخانه‌ مدارک آن در حافظهٔ رایانه ضبط مى‌شود. محقق با مراجعه به رایانه سریع‌تر مى‌تواند به منابع موجود در کتابخانه که ارتباط با موضوع تحقیق او هستند ، دسترسى پیدا نماید .

مصرف از فهرست تحقیقات

مراکز تحقیقاتی، دانش کده ‌ها یا سازمان‌هاى مسئول امور تحقیقات علمى (در ایران مرکز اسناد مدارک علمى وزارت فرهنگ روش عالى چنین مسئولیتى را برعهده دارد.) چه بصورت موضوعى چه بصورت مقاطع زمانى (ماهیانه ، سالانه ...) اقدام به تدوین فهرست تحقیقات انجام شده مى‌نمایند. این فهرست‌ها حاوی تحقیقاتى است که استادان یا مراکز تحقیقاتى سازمان‌هاى دولتى انجام مى‌دهند. همچنین، پایان‌نامـه ‌هاى دانشجویان بصورت عمومى بصورت رشته‌اى تنظیم منتشر مى‌گردد و مى‌تواند مورد استفاده محقق قرار گیرد. بررسى این فهرست‌ها براى محقق از اولیت خاصى برخوردار است؛ زیرا وى باید در شروع کار از تحقیقات دیگـران درمورد مسئله مطلع شود تا دچار دوباره‌کارى نگردد.

مصرف از چکیده‌ها

براى سهولت دسترسى محققان به مقالات گزارش‌هاى تحقیقی، اکثرا ً مؤسسات علمى دانشکده ى کار به تهیه کتابچه یا جزوه‌اى مى‌نمایند که حاوى چکیده و خلاصه‌اى از محتواى مقالات گزارش‌هاى تحقیق و پایان‌نامـه ‌ها است و اکثرا ً بصورت یک یا دو صفحه تهیه مى‌شود استفاده از آنها باعث صرفه‌جویى در وقت محقق مى‌گردد.

استفاده از مجموعه مقالات

از آنجا که براى بحث و بررسى در مورد ٔ موارد علمى ً هم‌اندیشى‌ها، سخنرانى‌‌ها، محافل علمی، انجمن‌ها، و کنگره‌هاى علمى تشکیل مى‌گردد، محقق باید محتواى مقالاتى را با مسئله تحقیق او رابطه دارد مورد بررسى و مطالعه قرار دهد. مقالات این‌گونه مکامل علمى اکثرا ٌ ً قبل از تشکیل بصورت خلاصه مقالات بعد از تشکیل بصورت مجموعه مقالات تدوین منتشر مى‌گردد که مى‌تواند مورد استفادهٔ محقق قرار گیرد.

استفاده ازآموزش مصاحبه

از این روش، محقق به دو صورت مى‌تواند استفاده نماید : اول، با استادان صاحب‌نظران آگاهان مصاحبه نماید و کتاب‌شناسى فهرست منابع موضوع مورد بررسی خود را کمتر نماید. دوم، با صاحبان آثار و محققان دیگر در خصوص توضیح و توجیه بیشتر مسئله و روش‌هاى کار، مصاحبه نماید و از نظریات آنها مصرف نماید .

مصرف از آرشیوها


روزنامـه ‌ها، جراید، تصاویر معمولى و ماهواره‌ای، نقشه‌ها، فیلم‌ها و نوارها از منابع با اهمیت مطالعاتى محقق هستند . اینگونه منابع داراى آرشیو خاصى هستند . اینگونه منابع داراى آرشیو خاصى می باشند و محقق مى‌تواند با مراجعه به آرشیو مربوط از اطلاعات مندرج در آن استفاده نماید.

  • ۹۵/۰۳/۲۵
  • محسن خلیلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی