ایران بهشت روی زمین

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دانـلود موزیک سید مجید بنی فاطمه به نام منو دریاب

Download New Music By Seyed Majid Bani Fatemeh Called Mano Daryab

ترانه سرا: محمد رسولی موزیک ساز: میلاد بابایی


-----------------
دانـلود آهنگ با کیفیت 320
DOWNLOAD
دانلود موزیک با کیفیت 128
DOWNLOAD
-----------------

  • محسن خلیلی
  • ۰
  • ۰

قلم هوشمند چیست؟

قلم قرآنی,قرآن دیجیتال,قلم قرآنی هوشمند
قلم قرآنی

وسائل یست که تحولی در زمینه یادگیری ایجاد کرده به طوری که همگان به موثر ی آن اذعان دارند. فایل های موجود در این قلم با محتوای کتاب در رابطه بوده و به آسانی به محض قرار گرفتن نوک قلم بر روی کتاب، صوت مربوط به آن سری در آن واحد پخش می گردد.

* قلم های هوشمند چطور کار می کنند؟

فن آوری قرآن گویای بصیر بدین گونه است که حسگر تعبیه شده در نوک قلم به محض قرار گرفتن بر روی صفحه به راحتی کدهای مخفی آن بخش را شناسایی کرده و بلافاصله صوت مربوط به آن را فعال می نماید .

* قلم های هوشمند بصیر چند نوع می باشند ؟

در حال حاضر دو نوع قلم هوشمند در مدل های مختلف موجود است .

۱- قلم های 8 گیگابایت حافظه حاوی مـدل های BSR130 و BSR140 و BSR150 .

2- قلم های دارای 16 گیگابایت حافظه حاوی مد BSR140 و BSR160.

نکته: (قلم های 4 گیگابایت به خاطر محدودیت حافظه امکانات زیاد بسته های قلم قرآنی بصیر هم اکنون دیگر تولید نمی گردد).

(همه مد های قلم های هوشمند قرآنی بصیر می توانند در انواع بسته بندی های موجود با کتاب های مختلف ارائه گردند.)

* فرق قلم های 8 گیگابایت حافظه داخلی با قلم های 16 گیگابایت حافظه داخلی چیست؟

هر چند احتمالا شکل ظاهری قلم های با هم فرق داشته باشد ولی کیفیت و برنامـه مربوطه و امکانات همراه در تمام قلم ها به صورت یکسان بوده و فقط فرق در میزان حافظه داخلی قلم ها است که همین امر سبب گردیده است تا در قلم 16 گیگابایت تعداد قاریان و ترجمه به زبان های مختلف در میزان چند عدد بیشتر باشد (8 گیگابایت حدود 13 قاری 16 گیگابایت حدود 30 قاری) اما از لحاظ امکانات و بسته ها کاملا یکسان می باشند . همچنین در قلم های شانزده گیگابایت میزان ی فضای خالی زیادتری جهت ضبط صدا وجود دارد. مد نظر داشته باشید که در همه مـدل قلم های فعلی بصیر امکان اضافه نمودن حافظه (رم) خارجی به صورت جداگانه وجود دارد.

* قلم های هوشمند بر روی همه کتاب ها کار می کنند؟

خیر، قلم هوشمند تنها بر روی کتاب هایی که ویژه آن قلم های تولید شده اند کار می کنند.

* آیا کتاب ها نرم افزار های مربوط به قلم های هوشمند بصیر هم بوسیله مرکز قرآنی بصیر تولید می گردد؟

همه کتاب های مربوط به قلم های بصیر بوسیله بخش انتشارات همین مرکز تولید می گردد و همین امر سبب گردیده تا شما به راحتی بتوانید کتاب های بیشتر یا تر را جهت قلم های هوشمند خود تهیه و تولید نمایید. همچنین پروگرام های مربوط به قلم های هوشمند نیز به صورت کاملا داخلی و توسط بخش برنامـه ی بصیر تولید و پشتیبانی می گردد. همین طور همه کتاب های قرآنی بصیر دارای مجوز سازمان دارالقرآن جمهوری اسلامی ایران وزارت فرهنگی ارشاد جمهوری اسلامی ایران است که در کتاب ها به چاپ رسیده است.

* آیا در صورت خریدن کتاب های دیگر بصیر می توان از آن ها با قلم هوشمند قبلی استفاده نمود؟

بله در صورت تهیه و تولید قلم های هوشمند بصیر می توانید ازبقیه کتب تولید شده بوسیله این مرکز استفاده نمایید. مد نظر داشته باشید که برای این امر بایستی برنامـه مربوط به آن کتاب هم بر روی قلم نصب گردد. جهت مصرف از کتاب های تنها قیمت پشت جلد کتاب ها دریافت برنامـه به صورت رایگان نصب می گردد.

* آیا می توان از همه قرآن های مربوط به قلم های هوشمند بصیر با یک قلم مصرف نمود؟

در صورت موجود بودن چند نمونه کتاب قرآن مختلف بصیر تنها از یک کتاب می توان استفاده نمود پروگرام مربوط به آن کتاب باید نصب گردد مگر در موارد ی که کدبندی یا صفحات قرآن ها به صورت مشابه باشد که در این صورت بایستی به صورت حضوری یا تلفنی جهت خرید و مصرف همموسیقی گردد.

* می توان ازبقیه امکانات اضافه شده بر روی قلم های نو مصرف نمود؟

بله، به علت تولید برنامـه بوسیله کادر نرم افزار بصیر امکان نصب به روز رسانی در همه قلم های فعلی بصیر وجود دارد.

* در صورت پاک شدن موجود نبودن هیچ گونه اطلاعاتی بر روی قلم (بر اثر ویروس یا …) یا جهت به روز رسانی پروگرام قلم چه کاری می بایست انجام داد؟

به علت اندازه بالای فایل ها در صورت پاک شدن اطلاعات، کپی مجدد اطلاعات فعلا فقط با مراجه حضوری یا ارسال قلم توسط پیک یا پست به این مرکز میسر است . انشا الله در آینده امکان دریافت نرم افزار از سایت به روز رسانی اطلاعات جهت راحتی استفاده کاربر ان به سایت اضافه می گردد.

* قلم هوشمند را چند ساعت بایستی شارژ کرد؟

قلم های هوشمند بصیر را برای اولین بار بین ۳ تا ۳/۵ ساعت و جهت دفعات بعد بین ۱/۵ تا ۲ ساعت شارژ نمایید. مد نظر داشته باشید که ماندن قلم در شارژ بیش از این وقت باعث صدمات جدی به باطری و کم شدن عمر آن می گردد.

* صداهای ضبط شده بر روی قلم را چطور پاک کنیم؟

پاک کردن فایـل های ضبط شده بر روی قلم فقط با اتصال قلم توسط کابل مربوطه به رایانه میسر است . مد نظر داشته باشید که این فایـل ها در پوشه ای به نام رکوردر (Record) ذخیره شده اند و فایل های مربوط بهبقیه پوشه ها را به هیچ وجه پاک نفرمایید تا اطلاعات موجود در قلم از بین نرود.

* آیا امکان اضافه نمودن رم جداگانه وجود دارد؟

بله، در همه قلم های فعلی این امکان وجود دارد.

* آیا امکان اضافه پخش نمودن هر نوع فایـل ام پی تری خودمان توسط قلم به صورت ام پی تری پلیر وجود دارد؟

بله، جهت این امر فایـل های مربوط به خودتان را در پوشه ای که با نام MP3 در قلم موجود است ، کپی نمایید. همچنین جهت استفاده از رم های خارجی ابتدا می بایست یک پوشه با نام Mp3 در آن ایجاد نمایید فایل های را درون آن کپی نمایید.

* آیا امکان استفاده ازبقیه بلندگوهای رایانه یا هدفون های دیگر وجود دارد؟

بله، این امکان وجود دارد.

* سه سال خدمات بعد از فروش به چه صورت است؟

در این هر گونه ایرادات پروگرام ی که در قلم ایجاد گردد به صورت رفع می گردد همه پروگرام های نو هم به صورت رایگان نصب و به روز رسانی و پشتیبانی می گردد. همین طور شما می توانید از همه کتب این مرکز فقط با پرداخت تعرفه پشت جلد آن کتاب استفاده نمود و برنامـه به صورت نصب می گردد. همین طور چنانچه قلم هوشمند شما دچار اشکالات ابه احتمال زیاد لی سخت افزاری گردید این مرکز تنها با دریافت نرخ اندکی بابت ایراد به وجود آمده موارد مربوطه را رفع می نماید.

* آیا امکان تعویض قلم با قلم های تر وجود دارد؟

همه قلم های فروخته شده بوسیله این مرکز به صورت نو و دست اول است . لذا چنانچه قلم خریداری شده بوسیله شما حتی در یک روز قبل انجام شده باشد به دلیل نامشروع بودن فروش مجدد قلم با عنوان دست اول به هیچ وجه هیچ از قلم ها تعویض نمی گردند و فقط برنامـه مربوط به آن به روز رسانی می گردد.

* در صورت مشاهدات ایرادات ابه احتمال زیاد لی چاپ یا صحافی در کتاب های قلم هوشمند چه باید کرد؟

هر چند به دلیل چک نمودن مجدد بسته ها بوسیله پرسنل بصیر این امر به صورت بسیار زیاد نادر اتفاق می افتد ولی در صورت مشاهده هر گونه ایراد در کتب مربوطه می توانید با مراجه حضوری یا ارسال بوسیله پیک یا پست به این مرکز، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

* در صورت روشن مانده همیشگـی چراغ دستگاه و گیر کردن آن یا موارد هنگ کردن قلم و نشان ندادن هیچ گونه عکـس العمل چه بایستی کرد؟

در چنین موارد ی قلم را می بایست ریست نمود، برای این کار باید یک سوزن را در سوراخ کوچک قرار گرفته روی قلم (سوراخ بالایی ویژه ریست) فشار دهید تا دکمه داخلی مربوطه به آن برای لحظه قطع وصل گردد، پس مجددا قلم را روشن کرده و از آن استفاده نمایید.

* باطری قلم های هوشمند قابل تعویض است ؟

بله، در همه باطری ها با گذشت وقت و مصرف مکرر به تدریج از قدرت و کارایی آن ها کاسته می شود. هر چند باطری های مصرف شده در قلم های هوشمند بصیر تا میزان امکان اصلاح و با کیفیت بالا ارائه گشته اند ولی در صورت پایین آمدن کارایی آن می توانید با مراجعه به این مرکز با هزینه اندکی باطری مربوط به آن را تعویض نمایید.

* قلم بر روی کتاب منتخب مفاتیح عمل نمی نماید ؟

ابتدا در صفحه سوم کتاب (بعد از شناسنامـه کتاب) بر روی دایره پایین که داخـل آن کلمه مفاتیح الجنان نوشته شده است نوک قلم را قرار دهید تا کتاب انتخاب گردد پس همه صفحات کتاب منتخب فعال می گردد. در برخی از مدل قلم هوشمند این کار فقط با فشار دادن دکمه دوم روی قلم از بالا برای چند بار تا گفتن جمله “منتخب مفاتیح” میسر است. جهت استفاده مجدد از کتاب قرآن ابتدا یک قاری را انتخاب نمایید.

* قلم بر روی مورد های دفترچه همراه (مانند تفسیر و نهج البلاغه آموزش ها و …) کار نمی نماید ؟

ابتدا بر روی کادربقیه امکانات (در دفترچه های زرد رنگ پایین صفحه ۱۴ قرار دارد) نوک قلم را بکشید تا مورد صفحات بعدی دفترچه فعال گردند. جهت مصرف مجدد از کتاب قرآن ابتدا یک قاری را گزینش نمایید.

* امکان کپی (و استفاده از) نرم افزار قلم های جدید بر روی قلم های قبلی وجود دارد؟

فقط در صورت که مد نوشته شده در کنار قلم قبلی با مـدل نوشته شده در کنار قلم نو یکسان باشد و کتاب قرآن آن هم یکی باشد این امر میسر است (مثال هر دو نوع BSR130) باشند. مد نظر داشته باشید که احتمالا دو قلم با شکل یکسان دارای مـدل های مختلف ی باشند و با کپی اطلاعات نو از کار بیفتد. همین طور مد نظر داشته باشید که بعد از به روز رسانی بایستی از دفترچه نیز استفاده نمایید و شاید دفترچه قبل غیر فعال گردد.

  • محسن خلیلی
  • ۰
  • ۰


​طراحی سایت
تکنیک دکمه نامرئی در طراحی سایت

امروزه توجه اکثر طراحان وبسایت به سوی طراحی های ظریف و آسان جلب شده است. تکنیک دکمه نامرئی یکی از نمونه های طراحی سایت ظریف آسان است که در طراحی فلت و در هیرو هدرها کاربر د دارد.

دکمه نامرئی چیست؟

یک المان شفاف با قابلیت کلیک که در تمام جا می تواند قرار گیرد اکثرا ٌ در صفحه اصلی سایت قرار می گیرد جهت جلب نظر فرد هدایت آن به بخش های دیگر.

عموما برای طراحی این نوع از دکمه ها مانند دکمه های دیگر از اشکال هندسی استفاده می کنند. که مانند شیشه شفاف اند اکثرا این دکمه ها را از دکمه های معمولی بزرگتر هستند و در محل هایی قرار میگیرند که قابل رویت باشند.


برای نمونه از مصرف از این دکمه های نامرئی می توان به دکمه های نامرئی اطراف صفحه نمایش iphone اشاره کرد.

از دکمه ها نامرئی برای بازبینی بخشیدن به تکنیک هیرو هدر مصرف می کنند. بهره بری از این تکنیک در زمان طراحی سایت در عین اینکه امکان کلیک را فراهکم می نماید سبب عدم تمرکز کاربر بر روی عکس نمی شود.

عناصر طراحی دکمه های نامرئی

این تکنیک هم شبیه بقیه تکنیک ها از این سری اصول پیروی می نماید که بعضی از آن ها را جهت شما براز گو می کنیم.

دکمه تهیه و تولید شده بایستی تو خالی باشد.
در اطراف آن یک قالب از اشکال هندسی وجود دارد برای جدا سازی از تصویر زمینه.
متن ساده.
رنگ آن ها اصولا مشکی یا سفید است.
ازبقیه دکمه ها بزرگتر می باشند .
باید در مکانی که در دیدراس کاربر است قرار گیرد.
در طراحی می توان از یک یا چند دکمه نامرئی مصرف کرد.
در طراحی های فلت فرد د دارند.

  • محسن خلیلی
  • ۰
  • ۰



یکی از مهمترین دغدغه ها بعد از راه اندازی مجموعه در عرصه ی طراحی سایت این پرسش پیش می آید که چطور بتوانند جهت خود مشتری پیدا کنند دارای سابقه شوند.
در این متن می خواهیم به شما آموزش دهیم که چطور اولین مشتری را پیدا بکنید .لازم است جهت جذب مشتری موارد ی را رعایت کرد که از عبارت ی این موارد وابسته کردن مشتریان به خود است .
Webdesign Neuss
جذب مشتری

برای انجام این کار خوبتر است با مشتری طوری حرف شود که ارزش کاری شما را بداند .در راستای این کار زیاد ی از برنامـه نویسان قیمت کاری را کاهش می دهند تا بتوانند مشتری زیادتری را جذب کنند اما از عواقب این کار این است که طراح وب سایت زمان کمتری را جهت طراحی سایت می گذارد و به همین دلیل کیفیت کار کم شدن پیدا خواهد کرد.

با انجام بخشی از کار به صورت رایگان یا تعرفه ی کمتر هم می توانید اعتماد مشتری را جذب نمایید به این صورت که می توانید به مشتری بگوئید که قیمت طراحی شما چقدر است ولی حاضرید که بخشی از کار را جهت نمونه طراحی بکنید و جهت این کار تعرفه کمی دریافت بکنید یا اصلا هزینه ای دریافت نکنید و در صورتی که مشتری از کار شما راضی بود بقیه کار را ادامه دهید طرح را تکمیل بکنید با این کار مشتریان می توانند بدون ریسک، سرویس شما را امتحان کنند و در صورت رضایت، از خدمات شما مصرف کنند.
مد نظر داشته باشید ، ی که می خواهید شرکـت خود را معرفی نمایید حتمـا ذکر شود که در چه زمینه ای از طراحی وب سایت تخصص دارید با انجام این کار مشتری جدی تر قصد انتخاب مجموعه شما را جهت طراحی سایت خواهد کرد.

یکی از رایج ترین غلط ات در زمینه ی طراحی سایت قطع رابطه مشتری با طراح سایت بعد از اتمام پروژه است حتی بعد از مدتی جهت ایجاد کوچکترین تغییر حق الزحمه مطالبه می کنند که از نظر ما اینروش کاملا غلط است بایستی همچنان بعد از اتمام کار با مشتریان در ارتباط بود و گاهی از کارهای کوچک که زمانی از شما نمی گیرد را به طور رایگان برای مشتری انجام داد انجام این کار سریع جواب دادن به مشتری باعث می شود که مشتری بداند شما قابل دسترس هستید به دنبال آن دوست ها آشنایان را به سوی شما هدایت نماید .
یک طراح پیشرفته میداند که در وب سایت پیشرفته خود و همچنین آشنا کردن مراجعان به تخصص خود حتمـا مطالبی در زمینه ی تخصص خود طراحی سایت را در وب سایت عرضه می نماید با انجام این کارها شما هستید که مشتری را گلچین می بکنید و این مشتری است که توسط شما گزینش می شود نه گزینش شما توسط مشتری!

حال سوالی که پیش می آید چگونه بتوانیم اولین مشتری خود را پیدا کنیم . در ابتدای کار به درآمد بالا فکر نکنید . همانقدر که فکر می بکنید مشتریان اولیه شما اعتبار شما خواهند شد به آنها اعتبار بدهید با انجام درست طراحی اعتماد آنها را جلب بکنید و هم سابقه خوب ی جهت خود درست بکنید .مد نظر داشته باشید که اولین مشتریان جهت شما خیلی مهم می باشند زیرا بازخورد ارزشمند ی جهت اصلاح عملکرده ای تجاری شما ارائه می کنند همین طور این مشتریان می توانند کمپین های بازاریابی بعدی شما را هدایت کنند.

جهت شروع در ابتدای کار شما می توانید یک لیست از تمام افراد دوست آشنا تولید و ساخت کرده و با فرستادن ایمیل و ارتباط گرفتن با این اعضا می توانید کار خود را شروع کنید.جهت مثال شما می توانید به دوست ها شخصی دوست ها آنها ، آشنایان تجاری افرادی که در گروه های اجتماعی مانند NGO ها و انجمنهای خیریه کار دارند مراجعه بکنید .
همچنین می توانید تخفیف مشاوره رایگان را هم در این نامـه پیشنهاد بکنید که می تواند باعث جلب توجه مهیج شدن کار های شما هم باشد.‌ همین طور شما می توانید به افرادی مراجعه بکنید که می توانند افراد مناسب را به سمت شما هدایت کنند.
در انتها فراموش نشود که آشنایی با نو ترین فناوری ها تکنولوژی های روز جهان نقش مهم در کار شما همچنین ماندگاری شما در بازار است .

  • محسن خلیلی
  • ۰
  • ۰


طراحی وب سایت
از آنجا که امروزه فناوری به بخش ضروری از زندگی روزمره تبدیل شده است در نتیجه می بایست طیف وسیع ای از دستگاه هایی که فرد ان به واسطه آنها قادر به دسترسی به اینترنت هستند را در نظر گرفت. زیرا انعطاف پذیری، کلید موفق یت کسب کار به خصوص کسب و کار آنلاین است.
همان گونه که در معماری، با بهره گرفتن از تکنولوژی مدرن این امکان را فراهم می آورند تا بتوان اجزاء تجهیزات مختلف را به طور خودکار کنترل نمود، طراحی وب سایت واکنش گرا نیز رویکرد مناسبی است که طراحان وب را قادر می سازد تا با پیاده سازی وب سایت انعطاف پذیر، نسبت به تغییر دستگاه کاربر ان واکنش دهد.

طراحی وب وب سایت واکنش گرا چیست؟

در قدیم جهت نمایش یک سایت در تلفن همراه ، طراحی پروگرام نویسی مجزا انجام می‌دادند. در این نوع طراحی، سرور با توجه به شناسه مرورگر فرد (User Agent) تشخیص می داد که کاربر وبسایت را با موبایل بازدید می نماید در این حالت یا محتوای تلفن همراه را در همان آدرس به او نشان می‌داد یا او را به URL ویژه موبایل هدایت می نمود.

اما در طراحی وب سایت واکنش گرا که بیشتر به همان Responsive Web Design زیاد دیده شده است، ساختار لایه‌های وب سایت به صورت شناور طراحی می‌شود با کمک ویژگی Media در تگ Link با تذکر به سایز صفحه، CSS مربوطه بار گزاری می‌شود که باعث تنظیم عرض صفحه، سایز متن … در ابعاد مختلف می‌شود.

طراحی سایت واکنش گرا جهت واکنش وب سایت نسبت به تغییر دستگاه های مختلف مانند تبلت، تلفن همراه ، لپ تاپ، تلویزیون های هوشمند همین طور تغییر رزولوشن ها مورد مصرف قرار می گیرد. در این تکنیک با استفاده از خصوصیات ی CSS3 – W3C CSS3 Media Queries – و همچنین طراحی های شناور – Fluid Proportion-Based Grids – وب وب سایت را بدون نیاز به ورژن های مفرق برای دستگاه ها رزولوشن های مختلف طراحی می نماییم.



دلایل ارزش طراحی وب سایت واکنش گرا چیست؟

از آنجا که تمام عناصر داخل و خارج صفحه سایت، با روش های seo موتورهای جستجو در وسط صفحه قرار می گیرند در نتیجه طراحی وب سایت واکنش گرا سئو فرندلی است.
طراحی وب سایت واکنش گرا کاربر پسند است زیرا کاربر قادر است مطالب مورد علاقه اش را با مصرف از دستگاههای مختلف ببیند.

نتیجه گیری:

طراحی وب سایت واکنش گرا از تکنیک های نو طراحی سایت است این امکان را به فرد می دهد که در دستگاه های مختلف بتوانند با سایت تعلت بر قرار نمایند. از آنجا که این تکنیک روی تجربه فرد تأثیر مثبت می گذارد از طرفی وب سایت شما را سئو فرندلی می نماید در نتیجه استفاده از این تکنیک را به شما توصیه می کنیم.

  • محسن خلیلی
  • ۰
  • ۰



انجام پایان نامه مدیریت

در نظریۀ بنیامتنیت، فرض بر آن است که هر متنی بافته ای از پاره های متون قبلی است و هیچ اندیشه ای گسسته از اندیشه های قبلی نیست(آلن، ۱۳۸۰)، بلکه ققنوس وار بر خاکستر قبلی ۀ خود زاده پرورده می شود(حرّی، ۱۳۸۵، ص ۱۶۸). هر متن مجموعه نقل قول هایی است که بعضاً آشکار و دارای ارجاع عمدتاً بی نام اند(آلن، ۱۳۸۰). به بیان دیگر، در عالم علم تحقیق هیچ اثری قائم به ذات نیست و بنا بر شیوۀ نامـه شیکاگو، هر اثری – به جز داستان و گزارش که مبتنی بر تجربه و نظر شخصی است- متکّی بر بخشی از یا چند منبع است(حری و شاهبداغی ، ۱۳۸۸، ص ۱).

امروزه استناد از عبارت بخش های عمده تعیین کننده در نگارش علمی است و بدون چنین بخشی نمی توان به یک نوشته اطلاق اثر علمی کرد. زیرا هیچ کس نمی تواند به طور مستقل بی نیاز از دانش تولید شده قبلی یان مبادرت به تولید دانش نو نماید . استناد نه فقط به اثر علمی اعتبار می بخشد، بلکه بسامد استنادها به اثری واحد نوعی اعتبار بخشی به تاثیر مورد استناد محسوب می شود. همین دو رویکردی که به طور طبیعی مثبت تلقی می شود پیامدهایی دارد که نه فقط مثبت نیست، بلکه جزو بی اخلاقی های علمی است. موارد ی از این نوع بی اخلاقی ها را می توان چنین برشمرد:

۱٫ استفاده از سخن یا اندیشۀ فردی که قبلاً آن اندیشه را پرورانده است، بدون ذکر مأخذ با این نیّت که آن اندیشه را به خود نسبت دهیم. چنین حرکتی که به سرقت ادبی زیاد دیده شده است، گر چه در آثار علمی به وفور می توان یافت، هرگز بوسیله هیچ عالم منصفی پذیرفته نیست. علی رغـم تصوّر مرتکب شوندۀ این خطا که می پندارد چنین تملّک نادرستی برای وی کسب اعتبار می نماید ، جز دلهره و ترس یم چهره ای غیر اخلاقی برای او ارمغانی نخواهد داشت. اعتبار هر تاثیر از طریق اهمیت علمی آن در شبکۀ آثار علمی مرتبط قابل سنجش است، نه به طور منفرد و مستقل از آثار مشابه یا مرتبط دیگر.

۲٫ نقل از منبعی با ذکر مأخذ، که در حدّ کار پسندیده مفید ی است، لیکن شاید در مسیر کار این لغزش ها روی دهد:

الف. اطلاعات کتاب نگاشتی اثر درست نیست و از طریق آنها نمی توان خوانندۀ طرفدار را به متن قبلی هدایت کرد تا اصل اندیشه و بخش های مرتبط آن را در سند مورد ارجاع جست جو نماید .

ب. مأخذ ذکر شده درست است، لیکن سخن یا اندیشه مورد ارجاع ربطی به آن متن ندارد ، غفلت مؤلف سبب شده است که استناد به منبعی صورت گیرد که ارائه دهنده یا واضع آن قول سخن نباشد.

ج. مأخذ از نظر استناد درست است امّا، به دلیل درک نادرست مؤلف از متن سند، اندیشه اصلی مسخ شده و نسبتی ناروا به مالک سند اصلی داده شده است.

۳٫ در زنجیرۀ استنادها به منابع واسط توجه نمی شود و با استفاده از راه بین بر مستقیماً به سند اصلی که حتی رؤیت نشده است استناد می شود منبع واسط حذف می گردد. این امر که خود حرکتی غیر اخلاقی است عوارضی هم به دنبال دارد که بعضاً چنین است:

الف. حقوق فرد یا افرادی که سبب نقل اشاعه آن اندیشه شده اند سهمی در جریان افزایش علم داشته اند نادیده گرفته می شود.

ب.چون مؤلف سند اصلی را رؤیت نکرده ، ممکن است تفسیرها برداشت های منبع واسط را اندیشۀ متن اصلی تلقی نماید ، و چیزی را به منبع مهم نسبت دهد که دور از واقعیت است. این امر نه فقط از چشـم افراد آگاه دور نمی ماند، بلکه خود عملی غیر اخلاقی است.

۴٫ در زنجیرۀ استناد، به منبع واسط بسنده شود بدون آنکه به روشنی اظهار شود که سند واسط از سندی قبلی نقل کرده است. در این صورت ، اندیشه ای که طراح یا واضع آن شخص دیگری است، به سند واسط نسبت داده شود که مؤلف آن هیچ نقشی در پیدایش آن اندیشه نداشته است . این امر نه تنها جفایی بزرگ به مؤلف اصلی که نوعی بی اخلاقی علمی است.

۵٫ سفارش استناد از موارد دیگری است که در عرصۀ اخلاق نگارش قابل طرح است. یکی از مصادیق سفارش استناد را می توان در وهله داوری مقالات توسط داوران مجلات علمی یافت، که به مؤلف توصیه می کنند متن یا مقالاتی را که در همان مجله یا مجله ای دیگر به چاپ رسیده مورد استناد قرار دهند . هدف از این کار بالا بردن ضریب تأثیر مجله است و نویسندۀ متن نیز که جهت چاپ مقاله اش ناگریز از پذیرش این پیشنهاد هاست به این کار تن می دهد.

مصداق دیگری که می توان به آن اشاره کرد در انتها نامـه های دانشجویی رخ می دهد. در این نوع کار، سفارش استناد شاید مبتنی بر گمانه زنی باشد یا به طور صریح صورت گیرد، و اکثرا ً مربوط به آثار تولید شده استادان راهنما و مشاور است. نوع گمانه ای استناد از این نوع از طرف دانشجو صورت می گیرد با این تصوّر که احتمال دارد اگر به آثار آنان استناد نماید ایشان را خوش آید چنین عملی بر بررسی انتها نامـه تأثیر بگذارد. نوع صریح آن از طرف گاهی استادان راهنما مشاور صورت می گیرد که از دانشجو می خواهند به اثر یا آثاری از آنان استناد نماید . موردی از این دست را خود شاهد بوده ام. دانشجویی در مقطع دکتری، ورژن اولیه انتها نامـه را به طور غیررسمی در اختیار من گذاشت تا بررسی کنم نظر بدهم (گرچه هیچ عضویتی در گروه داوری انتها نامـه نداشتم). بخش مقدمۀ کار را که بررسی می کردم احساس کردم مطالب بیان شده ربطی به موضوع انتها نامـه ندارد. دلیل این بی ربطی را از وی جویا شدم. آرام گفت استاد راهنمای م خواسته است فلان اثرش را مورد استناد قرار دهم، برای آنکه ربطی پیدا کنم، این مطالب را در انتها نامـه آورده ام. گفتم آنچه آورده ای ممکن است با آن تاثیر سفارشی ربط داشته باشد ولی به مساله انتها نامـه ات هیچ ربطی ندارد.

مسئله سرقت ادبی که حاصل بی توجه ی به حقوق افراد دیگر است ، گاه چنان به صورت فاحش رخ می دهد که لفظ بی اخلاقی جهت توصیف آن زیاد کم بنیه است. به طور نمونه، می توان موارد ی از این گونه را برشمرد:

۱٫غصب کلیّت یک اثر تنها با حذف نام نویسنده مهم جایگزینی نامی نشر آن در مجله ای دیگر که زیاد ناپسندتر از اخذ پاره یا پاره هایی از یک تاثیر بدون ذکر مأخذ است. چند سال پیش ، یکی از دانشجویان کارشناسی ابیشتر شدن من، با چهره ای برافروخته و خیلی نگران، وارد اتاق کارم شد پرسید: خـبر دارید؟ گفتم از چه چیز؟ گفت متن شما (رسم الخط فارسی رایانه ) در مجله ای عیناً چاپ شده ولی با نام شخص دیگری. با خنده گفتم آن مقاله که قبلاً چاپ شده و اهل نظر می دانند از کیست. دانشجو قانع نشد گفت من دنبال می کنم. گویا تلفنی با سردبیر آن مجله حرف داشته و او را قانع کرده بود که با من ارتباط بگیرد، که چنین شد. عذرخواهی که نمی دانستم این مطلب از آن دیگری است و قبلاً چاپ شده است در شماره بعدی به آن اشاره خواهم کرد، و چنین کرد. سه ماه بعد، اواخر اسفند کارت شادباش ی به مناسبت نوروز برای م رسید که متعلق به همان سارق ادبی بود. درنیافتم که این کارت نوعی عذرخواهی بود یا دهن کجی!

این گونه سرقت فاحش، بمخصوص دربارۀ مقالاتی به زبان و نشر غیر اخلاقی آنها به زبانی دیگر اتفاق افتاده است که تعداد آنها چندان اندک نیست.

۲٫ درمورد آثاری که منتشر نشده اند، تهدید این گونه سرقت ها به مراتب بیشتر است. انتها نامـه های دانشجویی از آسیب پذیرترین منابع در این زمینه است. به همین ، روبرداشت از انتها نامـه بدون کسب اجازه از مؤلف (های) آن و یادداشت برداری از انتها نامـه در کتابخانه ها از حدّی بیش از آنچه تعیین شده است مجاز نیست. امّا گزارش ها حکایت از آن دارد که “بلع” انتها نامـه ها توسط گاهی دانشجویان ارائه آنها به دانشبعضی دیگر به عنوان کار پژوهشی اتفاق افتاده است. یکی از مراکز مراقبت انتها نامـه های دانشجویی در ایران اخیرا ً دو مورد از این گونه اعمال غیر اخلاقی را کشف کرده است.

امّا جالب تر از آن ، علنی کردن و تجاری کردن این گونه سوءرفتار هاست. بر دیوارها بر روی کف پیاده روهای مقابل دانشگاه برخی دانشکده ها جملۀ “انتها نامـه شما را می نویسیم“ برای دانشجویان شناخته شده است، که به دنبال آن شماره تلفن شخص یا مؤسسه کارگزار نیز قید می گردد.

از کتاب: اخلاق انتشارات علمی
نوشته ی دکتر عباس حُرّی
استاد دانشگاه تهران

  • محسن خلیلی